Διαχείριση πένθους

Η διαδικασία του πένθους

Το πένθος είναι η περίοδος που διανύουμε, προσπαθώντας να προσαρμοστούμε στην απώλεια ενός αγαπημένου μας προσώπου που «έφυγε» από τη ζωή. Η διάρκεια του πένθους είναι διαφορετική για τον κάθε άνθρωπο και δεν υπάρχουν σωστά ή λάθος συναισθήματα που πρέπει να νιώθουμε όταν πενθούμε, καθώς, ο καθένας από μας μαθαίνει να αντεπεξέρχεται στη διαδικασία αυτή με τους δικούς του τρόπους.

Το πένθος που βιώνουμε όταν χάνουμε από τη ζωή ένα δικό μας άνθρωπο, είναι μία φυσιολογική διαδικασία και εκδηλώνεται με πολλούς και απρόβλεπτους τρόπους. Μερικοί άνθρωποι νιώθουν έντονο θυμό κατά τη διάρκεια του πένθους, άλλοι αποσύρονται και κλείνονται στον εαυτό τους, άλλοι παραλύουν στη σκέψη ότι δεν θα ξαναδούν το αγαπημένος τους πρόσωπο ξανά, ενώ άλλοι αρνούνται να δεχτούν την απώλειά του.

Η περίοδος που κάποιος πενθεί, πολλές φορές, δημιουργεί σύγχυση και περιλαμβάνει πολλά και έντονα συναισθήματα. Τα συναισθήματα αυτά, μπορεί να δυναμώνουν, να ξεθωριάζουν και να εναλλάσσονται, όπως διανύουμε τα διάφορα στάδια του πένθους. Τα στάδια του πένθους δεν έχουν την ίδια χρονική διάρκεια ή δεν βιώνονται με την ίδια σειρά από τον κάθε άνθρωπο, ωστόσο, οι περισσότεροι από μας περνάμε από τα ακόλουθα στάδια όταν χάνουμε από τη ζωή κάποιο δικό μας πρόσωπο:

  • Το στάδιο που συνειδητοποιούμε ότι ο θάνατος του ανθρώπου μας όντως συνέβη.
  • Το στάδιο κατά το οποίο βιώνουμε έντονο ψυχικό πόνο, ως απόρροια του πένθους.
  • Το στάδιο όπου προσπαθούμε να προσαρμοστούμε στη ζωή και την καθημερινότητά μας, χωρίς να έχουμε πλέον δίπλα μας τον άνθρωπο που «έφυγε».
  • Και το στάδιο όπου, πλέον, καταναλώνουμε λιγότερη συναισθηματική ενέργεια στη διαδικασία του πένθους και αρχίζουμε να την αφιερώνουμε και σε άλλα πράγματα, δηλαδή αποδεχόμαστε την απώλεια και προχωράμε.

Οι περισσότεροι άνθρωποι περνάνε μέσα από όλα τα παραπάνω στάδια, αλλά δεν μεταβαίνουν όλοι από το ένα στάδιο στο άλλο ομαλά. Μερικές φορές, κάποιος μπορεί να «κολλήσει» σε ένα ή περισσότερα από τα στάδια του πένθους, με αποτέλεσμα να του είναι δύσκολο να προχωρήσει και να περάσει στην αποδοχή της απώλειας.  Η δυσκολία να καταφέρουμε να μεταβούμε από το κάθε στάδιο στο επόμενο, συνήθως, επιφέρει έντονα δυσάρεστα συναισθήματα, που πιθανώς να οδηγήσουν σε κατάθλιψη.

Η Διαχείριση του πένθους της απώλειας

Αν έχετε βιώσει πρόσφατα το θάνατο ενός αγαπημένου σας προσώπου, το οποίο έπαιζε σημαντικό ρόλο στη ζωή σας, μπορεί να είναι αρκετά δύσκολο για σας να προσαρμοστείτε στις αλλαγές που έρχονται στην καθημερινότητά σας μετά την απώλεια. Το πένθος είναι μία διαδικασία που μπορεί να ταράξει έντονα τις σκέψεις, τα πιστεύω σας και την αίσθηση της πραγματικότητας.

Ο θεραπευτής σας, μέσα από τη διαχείριση πένθους, μπορεί να σας προσφέρει ψυχολογική υποστήριξη και ενίσχυση τις δύσκολες αυτές στιγμές. Το να μιλήσετε για το θάνατο ενός αγαπημένου σας προσώπου, συχνά, βοηθάει στο να προσαρμοστείτε στις αλλαγές που καλείστε να εφαρμόσετε στη ζωή σας μετά την απώλεια. Αντίθετα, το να κρατάτε μέσα σας τη λύπη ή να την αρνείστε, συνήθως, παρατείνει τον πόνο. Οποιαδήποτε απώλεια στη ζωή μας και τα δυσάρεστα συναισθήματα που αυτή αποφέρει, χρειάζεται να αναγνωριστούν και να εκφραστούν για να προχωρήσουμε μπροστά, κάτι στο οποίο βοηθάει η διαχείριση πένθους. Αυτή η θεραπευτική διαδικασία αποσκοπεί στο να σας στηρίξει ψυχολογικά για να επεξεργαστείτε το πένθος σας και σταδιακά να αποδεχτείτε την απώλεια με την οποία ήρθατε αντιμέτωποι.

Πηγή:

Neimeyer R. A. (2005). Lessons of Loss: A Guide to Coping. Hove: Brunner-Routledge Publishers.